Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie:
Elżbieta Wtorkowska, Polska – przewodnicząca
Jon Fylling, Norwegia
Lucia Bèrešowà, Hiszpania
Justin Hazelgrove, Szwecja, USA
Silvio Cortez, Portugalia
Iwona Wiśniewska-Salamon, Polska
Elżbieta Wtorkowska – profesor sztuki w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.
Dziekan Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy,oraz wykładowcą na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Podyplomowych Studiach Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz konsultantem wokalnym Chóru „Opera Nova” w Bydgoszczy. Od 1992 roku wykładowca Studium dla Dyrygentów Chórów Polonijnych w Koszalinie i człon ek Rady Artystycznej Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Od 2002 roku jest dyrygentem Chóru Dyrygentów Polonijnych „Ojczyzna”. Prowadziła wykłady i warsztaty chóralne na kursach dla dyrygentów chórów polskich na Białorusi (1996-2008), Ukrainie (od 1998-2008), Litwie (od 2003-2008) w Republice Czeskiej (1999-2001, 2007 i 2008) w Stanach Zjednoczonych (2006 i 2007) oraz w Anglii (2008). W 2008 roku przeprowadziła wykłady i warsztaty chóralne w Sydney w Australii a w 2009 w Biggar w Szkocji. W 2010 roku była konsultantem wokalnym Międzynarodowej Akademii Chóralnej „In terra Pax” w Międzyzdrojach, a w sezonie artystycznym 2002-2003 była konsultantem wokalnym Chóru Opery na Zamku w Szczecinie.
W latach 2005 – 2008 prowadziła zajęcia z zakresu fonetyki pastoralnej na Wydziale Teologii UAM w Poznaniu, Wyższego Seminarium Duchownego w Bydgoszczy.
Od 1981 roku prowadzi Chór Dziewczęcy „Canzona”, od 2001 roku Żeński Chór „Canzona-Absolwent” a od 2008 Chór „Canzona Kameralna”w Murowanej Goślinie. Z chórami „Canzona” koncertowała w Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Holandii, Grecji, Szwecji, Rosji, Republice Czeskiej na Słowacji na Węgrzech, Litwie, w Finlandii, Austrii, Anglii i na Ukrainie. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. Ks. Edmunda Szymańskiego w Murowanej Goślinie, który gościł chóry z wielu krajów i kontynentów (Brazylia, Ekwador, Wenezuela, Puerto Rico, Chiny, Japonia, Korea Południowa, Hiszpania, Francja, Szwecja, Rosja, Ukraina, Białoruś, Czechy, Słowacja). Gości jako wykładowca na licznych seminariach dla wokalistów, logopedów, nauczycieli i dyrygentów chóralnych w Polsce i poza granicami. Prowadzi też warsztaty wokalne zarówno dla chórów amatorskich jak i profesjonalnych, dziecięcych, młodzieżowych i akademickich, chłopięcych, żeńskich, męskich i mieszanych na terenie całej Polski.
Jon Fylling – dr dyrygentury chóralnej, kompozytor, wykładowca
Jon Fylling urodził się w 1955 roku w północnej Norwegii. Edukację muzyczną zdobył studiując przez 8 lat w Bergen i Oslo w Narodowej Akademi Muzycznej uzyskując stopień doktora dyrygentury chóralnej w 1984 roku. Był Dyrygentem w Katedrze Nidaros w 1984 roku. W 1993 roku pracował w Szwecji. Od 1985 przebywa i pracuje w okolicy Oslo w regionie Østfold jednocześnie realizując gościnne projekty poza granicami kraju.
Dyrygowanie Orkiestrą
Podczas ponad 35 letniej pracy dyrygował wszystkimi najwiekszymi dziełami jak oratoria i msze z chórem i orkiestrą, takie jak „Requiem” (Brahms, Verdi, Mozart), Święty Paweł i Eliasz (Mendelssohn), Mesjasz (Handel), Pasja według św. Mateusza i Msza h-moll(Bach).
W 2002 r. założył Orkiestrę Symfoniczną Østfold, którą nadal dyryguje. Od 2010 do 2012 był dyrektorem i kierownikiem artystycznym Grenland Symphony Orchestra. Z tymi dwoma oraz innymi orkiestrami występował wiele razy z najwybitniejszymi dziełami klasycznymi i romantycznym repertuarem takich kompozytorów jak: Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms i Czajkowski. Dyrygował gościnnie profesjonalnymi orkiestrami zarówno w Norwegii jak i za granicą (2010: Charków Filharmonia – Ukraina)
Dyrygowanie Chóralne
Dyrygował ponad 30 chórami i zespołami wokalnymi realizując wszystkie najważniejsze dzieła chóralne, zarówno a capella oraz z towarzyszeniem orkiestry. Zdobył duże doświadczenie pracując ze wszystkimi gatunkami muzycznymi: z muzyką ludową, jazzem i popularną muzyką chóralną. Był założycielem różnych zespołów wokalnych z którymi zdobywał nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych (Oskarshamn, Szwecja, Tuluzie, Hiszpanii i Spittal w Austrii)
Kompozytor
Zdobywał sporo zasług jako aranżer i kompozytor muzyki chóralnej i instrumentalnej. Jego aranżacje są poszukiwane i wykorzystywane przez różne zespoły. Nagrał również kilka płyt CD, częściowo z własnego materiału.
Manager projektów
Realizował wiele projektów muzyki pop i jazzu. Współpracował z większością popularnych norweskich artystów jak Sissel Kyrkjebø Jan Eggum, Hanne Krogh i innych. By kierownikiem i dyrektorem artystycznym ponad 50 projektów. Tworzył projekty cross-over, na przykład w Szwecji i RPA. Znany jest jako eksperymentator w tworzeniu relacji z publicznością podczas swoich koncertów łącząc elementy muzyczne ze scenografią i choreografią.
Nauczyciel / wykładowca / juror
Ponad 25 lat jest wykładowcą w High School Musical Program ucząc dyrygowania, emisji głosu, ksztacenia słuchu, kompozycji i pracy z projektami.
Prowadzi wiele warsztatów i seminariów dla chórów.
Często zapraszany jest jako juror do konkursów.
Lucia Bèrešowà
Urodziła się w Poprade (Słowacja), aktualnie mieszka w Barcelonie. Jako dyrygent zadebiutowala w wieku 14 lat, prowadząc Chór Effatha w Szuniawie. Ukończyła Wychowanie Muzyczne i Biologię na Uniwersytecie Preszowskim oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia doktoranckie w dyscyplinie dyrygentura odbyła w Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w licznych kursach dyrygenckich w Hiszpanii, Francji, na Węgrzech i Słowacji.
Jest dyrygentem chórów mieszanych: Cor Polifónic Sagrada Família de Barcelona, Singfonia, Unió Coral Centre i Energia de Roca de Valles, Orfeó Joventut Terrassenca, Cor de Creu Roja de Barcelona, Tremolo Vocal Ensemble, Cor Alegre, Cor Pandamia de la Universitat de Barcelona; żeńskiego chóru Cor Alleluia de Tarragona oraz orkiestry Orchestra Tremolo.
Jest współzałożycielem i jednym z pięciu dyrygentów międzynarodowego zespołu REVOICE International Vocal Ensemble, z którym koncertuje w wielu miastach Europy – Brukseli, Berlinie, Mediolanie (EXPO 2015), Pecs, Graz, Barcelonie, Nowim Sadzie. REVOICE International Ensemble jest również chórem ambasadorskim EUROPA CANTAT.
Lucia Bérešová współpracuje z Chórem Kameralnym Mińskiego Towarzystwa Muzycznego w Mińsku Mazowieckim. Ze swoimi chórami wykonuje muzykę świecką i religijną, a cappella, a także utwory wokalno-instrumentalne, takie jak „Msza Góralska” T. Maklakiewicza, „Msza C-dur, KV 258” W. A. Mozarta, „Gloria D-dur, RV 585” A.Vivaldiego, „Requiem d-moll, op. 48l” G. Faure, „Czarodziejski Flet, KV 620” W.A. Mozarta.
Justin Hazelgrove
Justin Hazelgrove, podwójny obywatel Szwecji i Stanów Zjednoczonych. Obecnie zatrudniony jako pedagog chóralny w Karlskronie w Szwecji, gdzie prowadzi chłopięco – męski chór w kościele Fredrik (Fredrikskyrkan). Wcześniej pracował jako kantor w parafii Asarum, w Szwecji, gdzie prowadził Asarum’s Motet Choir. Przed przeprowadzką do Szwecji, Justin był dyrektorem Muzyki Chóralnej w Catawba College w Salisbury, Karolina Północna, USA i tymczasowym dyrektorem Muzyki Chóralnej w Centenary United Methodist Church w Winston-Salem, Karolina Północna, USA. Pracował także jako asystent dyrygenta spółki Bel Canto. Justin uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w zakresie dyrygentury chóralnej – dyplom z wyróżnieniem na Uniwersytecie Północnej Karoliny w Greensboro. Posiada również tytuł magistra sztuk, specjalność dyrygentura chóralna na UNCG, a licencjat w dziedzinie muzyki ukończył na College of William and Mary w Wirginii. Wykonywał dalsze badania w Międzynarodowym Centrum Chóalistyki im. Erica Ericsona (Sztokholm) i Stowarzyszeniu Szwedzkich Dyrygentów Chóralnych (Malmo).
Silvio Cortez – dyrygent chóralny, juror
Zaczął studia w jako wolny słuchacz w Paços de Ferreira, a następnie w Akademii Muzycznej im Paredes, gdzie ukończył kurs podstawowy. Wstąpił do Konserwatorium w Porto, gdzie ukończył kurs uzupełniający. Uzyskał stopień wyższy w Dyrygenturze (chór i orkiestrę) w Konserwatorium Superior Gai, gdzie pracował z mistrzami Manuel Ivo Cruz; Mario Mateus Gerald Kegelmann. Studiował technikę wokalną u prof. Fernanda Correia oraz uczestniczyła w kilku seminariach ekspresji ciała prowadzonych przez prof. Jane Davidson. Brał udział w seminariach z analizy muzyki i instrumentacji pod kierunkiem prof Álvaro Salazar, uczestniczył w kursach doskonalenia dyrygentury orkiestr dętych i reżyserii prof Saúl Silva. Brał udział w kursach mistrzowskich w Orchestra Conduction z Maestro Siergiej Stadler, i pracował jako asystent Maestro Manuel Ivo Cruz przy operach „Czarodziejski flet” i „Amahl and the night visitors”. W różnych dziedzinach historii, teorii, analizy i składu miał możliwość studiowania z Christopherem Bochmann Benoit Gibson, João Pedro Alvarenga Vanda de Sa i Rui Vieira Nery. Ukończył historię i teorię muzyki Uniwersytetu Évora, a obecnie studiuje na Uniwersytecie Aveiro.
Spośród ogromnej ilości repertuaru chóalnego i orkiestrowego, nad którym pracował wyróżniają się następujące prace: Msza Strawińskiego; Msza koronacyjna Mozarta; koncerty solo J.S.Bach i A. Vivaldiego; Concerto Grosso A. Corellego, Fancy Tallis Vaughan’a Williamsa, Kantata nr 4 (Christ lag in todes BANDEN) J.S.Bacha; Oratorium Bożonarodzeniowe Camile Saint-Saënsa; Koncert gitarowy D-dur A. Vivaldiego; Requiem G. Fauré; Mass Solemnis L.V. Beethoven; Carmina Burana Carla Orffa.
Prowadził koncerty w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Danii, Węgier, Grecji, Norwegii i Szwajcarii, a także koncerty w Portugalii kontynentalnej i na wyspach.
W latach 2005 – 2010 prowadził Chór Wydziału Nauk Ekonomicznych Porto – eCOROmia. Obecnie jest profesorem nauk chóralnych i Historii Kultury i Sztuki w Paredes konserwatorium i Konserwatorium Vale do Sousa. Regularnie prowadzi ćwiczenia chóralne z emisji głosu i wiedzy. Założył i prowadzi Chór Żeński CVS (2007) oraz Freamunde Vocal Ensemble (2004). Jest dyrektorem artystycznym F.I.C.C. – Freamunde International Choir Competition.
Iwona Wiśniewska-Salamon – dyrygent chóralny, wykładowca akademicki
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu gdzie w 1990r. uzyskała tytułu magistra sztuki. W latach 1990-1992 kontynuowała naukę na Podyplomowym Studium Emisji Głosu, a w okresie 1994-1996 na Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1991r. stworzyła Chór Kameralny Akademii Rolniczej (od 2009r. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie), który prowadzi do dziś. Zespół wielokrotnie był laureatem polskich i międzynarodowych konkursów i festiwali chóralnych. Od 2003r. pełni rolę konsultanta wokalnego pracującego z aktorami Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. W latach 2003-2013 wielokrotnie organizowała i zdobywała środki finansowe m.in.: w ramach programu „Młodzież” na organizację Międzynarodowych Warsztatów Chóralnych odbywających się na terenie Polski, Niemiec, Litwy, Łotwy i Danii. W 2004r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej a w 2011r. doktora habilitowanego sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2007 – 2010 pełniła funkcję koordynatora regionalnego Ogólnopolskiego Programu „Śpiewająca Polska” obejmującego działalność chórów szkolnych województwa zachodniopomorskiego. Odznaczona Brązowym Medalem „Gloria Artis” za zasługi dla kultury polskiej, Srebrnym Medalem „Za zasługi w służbie Państwa”, Medalem Uniwersytetu Szczecińskiego „SIS QUI ES – Pro Publico Bono” oraz srebrną odznaką „Gryfa Pomorskiego” przyznawaną przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Ejszyszkach na Litwie Festiwalu Pasyjnego w Szczecinie oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Tak brzmi Nowe Warpno” . W 2013 roku została wytypowana przez Urząd Miejski w Szczecinie wraz z zespołem do realizacji programu „Szczecin_z całego serca polecam AMBASADOR” .