Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie:
Elżbieta Wtorkowska, Polska – przewodnicząca
Taum Karni, Izrael
Elena Latsapneva, Białoruś
Jon Fylling, Norwegia
Hannes Metze, Niemcy
Iwona Wiśniewska-Salamon, Polska
Elżbieta Wtorkowska – profesor sztuki w dyscyplinie artystycznej dyrygentura.
Dziekan Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy,oraz wykładowcą na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Podyplomowych Studiach Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz konsultantem wokalnym Chóru „Opera Nova” w Bydgoszczy. Od 1992 roku wykładowca Studium dla Dyrygentów Chórów Polonijnych w Koszalinie i człon ek Rady Artystycznej Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Od 2002 roku jest dyrygentem Chóru Dyrygentów Polonijnych „Ojczyzna”. Prowadziła wykłady i warsztaty chóralne na kursach dla dyrygentów chórów polskich na Białorusi (1996-2008), Ukrainie (od 1998-2008), Litwie (od 2003-2008) w Republice Czeskiej (1999-2001, 2007 i 2008) w Stanach Zjednoczonych (2006 i 2007) oraz w Anglii (2008). W 2008 roku przeprowadziła wykłady i warsztaty chóralne w Sydney w Australii a w 2009 w Biggar w Szkocji. W 2010 roku była konsultantem wokalnym Międzynarodowej Akademii Chóralnej „In terra Pax” w Międzyzdrojach, a w sezonie artystycznym 2002-2003 była konsultantem wokalnym Chóru Opery na Zamku w Szczecinie.
W latach 2005 – 2008 prowadziła zajęcia z zakresu fonetyki pastoralnej na Wydziale Teologii UAM w Poznaniu, Wyższego Seminarium Duchownego w Bydgoszczy.
Od 1981 roku prowadzi Chór Dziewczęcy „Canzona”, od 2001 roku Żeński Chór „Canzona-Absolwent” a od 2008 Chór „Canzona Kameralna”w Murowanej Goślinie. Z chórami „Canzona” koncertowała w Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Holandii, Grecji, Szwecji, Rosji, Republice Czeskiej na Słowacji na Węgrzech, Litwie, w Finlandii, Austrii, Anglii i na Ukrainie. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. Ks. Edmunda Szymańskiego w Murowanej Goślinie, który gościł chóry z wielu krajów i kontynentów (Brazylia, Ekwador, Wenezuela, Puerto Rico, Chiny, Japonia, Korea Południowa, Hiszpania, Francja, Szwecja, Rosja, Ukraina, Białoruś, Czechy, Słowacja). Gości jako wykładowca na licznych seminariach dla wokalistów, logopedów, nauczycieli i dyrygentów chóralnych w Polsce i poza granicami. Prowadzi też warsztaty wokalne zarówno dla chórów amatorskich jak i profesjonalnych, dziecięcych, młodzieżowych i akademickich, chłopięcych, żeńskich, męskich i mieszanych na terenie całej Polski.
Taum Karni – dyrygent chóralny
Izraelski dyrygent Taum Karni zajmuje się muzyką barokową, operową i współczesną, kładąc nacisk na współczesny repertuar chóralny oraz improwizację a cappella. Taum jest dyrektorem artystycznym Carmina – Israeli Singers Ensemble, który założyła w 2011 roku w celu tworzenia artystycznych, prowokujących do myślenia, humorystycznych i multidyscyplinarnych wykonań muzyki chóralnej w Izraelu. Taum jest założycielem i współprzewodniczącym REVOICE International Vocal Ensemble, a także dyrygentem Studenckiej Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu w Tel Awiwie.
Prowadziłał Łotewski Chór Radyio, duński Radio Vokalensemble, KMH Vokalensemble – składający się z członków Szwedzkiego Chóru Radiowego, Stuttgart Kammerchor, Gaechinger Kantorei, Voces Nordicae, Chóru Państwowego Uniwersytetu Stanowego Manado w Indonezji, Stuttgart Baroque Orchestra, Stuttgart Kammerchor, oraz Sweelink Baroque Orchestra. Brała udział w kursach mistrzowskich u Erica Ericsona, Grete Pedersena, Gunnara Erikssona i Tõnu Kaljuste. W dziedzinie współczesnej muzyki instrumentalnej, Taum uczestniczyła w Projekcie Tedarim Meitar Ensemble organizowanym przez Wild Blossom Amsterdam, który prezentuje nową muzykę w teatralny i zaskakujący sposób. Taum otrzymuje stypendium Eltona Johna, stypendium Erasmus i stypendia Fundacji Ameryka-Izrael w dziedzinie dyrygentury chóralnej. W latach 2013-2014 Taum wygrała stypendium Gary Bertini, przyznawane co dwa lata przez rodzinę Bertini i Ministerstwo Kultury Izraela jednemu obiecującemu izraelskiemu dyrygentowi chóralnemu.
Elena Latsapneva – dyrygent chóralny
Absolwentka Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w dziedzinie dyrygentury chóralnej. Jest kontynuatorem tradycji chóralnych prof. Victora Rovdo w wykonawstwie muzyki sakralnej, które są fundamentem sztuki chóralnej. Dzięki jej wysiłkom chór otrzymał tytuł “Honorowego amatorskiego chóru Republiki Białorusi”.Zdobywca Grand Prix na międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Łotwie, Estonii, Rosji, Macedonii, Bułgarii, Węgier, Hiszpanii i Niemczech.
Otrzymała nagrodę „najlepszego dyrygenta” na konkursach i festiwalach:
VII międzynarodowy konkurs „Kalozhsky Blagovest” w Grodnie;
VII Międzynarodowy Konkurs im. Roberta Schumanna w Zwickau;
XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie;
I Międzynarodowy festiwal muzyki duchowej „Glagolitsa” w Oleśnicy;
II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej im. Jana Pawła II w Gdańsku;
VII Festiwal Kowno Musica Religiosa;
VI Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Złota wstążka Schalchi” w Eishikesh.
Prowadziła kursy mistrzowskie w republikańskim instytucie zaawansowanego szkolenia dla nauczycieli dyscyplin chóralnych. Za wysoki profesjonalizm, twórczych osiągnięć i promowanie białoruskiej tradycji kultury była wielokrotnie nagrodzona dyplomami i nagrodami merostwa w Mińsku. W 2017 roku otrzymała dotację z Ministerstwa Edukacji.
Jon Fylling – dr dyrygentury chóralnej, kompozytor, wykładowca
Jon Fylling urodził się w 1955 roku w północnej Norwegii. Edukację muzyczną zdobył studiując przez 8 lat w Bergen i Oslo w Narodowej Akademi Muzycznej uzyskując stopień doktora dyrygentury chóralnej w 1984 roku. Był Dyrygentem w Katedrze Nidaros w 1984 roku. W 1993 roku pracował w Szwecji. Od 1985 przebywa i pracuje w okolicy Oslo w regionie Østfold jednocześnie realizując gościnne projekty poza granicami kraju.
Dyrygowanie Orkiestrą
Podczas ponad 35 letniej pracy dyrygował wszystkimi najwiekszymi dziełami jak oratoria i msze z chórem i orkiestrą, takie jak „Requiem” (Brahms, Verdi, Mozart), Święty Paweł i Eliasz (Mendelssohn), Mesjasz (Handel), Pasja według św. Mateusza i Msza h-moll(Bach).
W 2002 r. założył Orkiestrę Symfoniczną Østfold, którą nadal dyryguje. Od 2010 do 2012 był dyrektorem i kierownikiem artystycznym Grenland Symphony Orchestra. Z tymi dwoma oraz innymi orkiestrami występował wiele razy z najwybitniejszymi dziełami klasycznymi i romantycznym repertuarem takich kompozytorów jak: Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms i Czajkowski. Dyrygował gościnnie profesjonalnymi orkiestrami zarówno w Norwegii jak i za granicą (2010: Charków Filharmonia – Ukraina)
Dyrygowanie Chóralne
Dyrygował ponad 30 chórami i zespołami wokalnymi realizując wszystkie najważniejsze dzieła chóralne, zarówno a capella oraz z towarzyszeniem orkiestry. Zdobył duże doświadczenie pracując ze wszystkimi gatunkami muzycznymi: z muzyką ludową, jazzem i popularną muzyką chóralną. Był założycielem różnych zespołów wokalnych z którymi zdobywał nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych (Oskarshamn, Szwecja, Tuluzie, Hiszpanii i Spittal w Austrii)
Kompozytor
Zdobywał sporo zasług jako aranżer i kompozytor muzyki chóralnej i instrumentalnej. Jego aranżacje są poszukiwane i wykorzystywane przez różne zespoły. Nagrał również kilka płyt CD, częściowo z własnego materiału.
Manager projektów
Realizował wiele projektów muzyki pop i jazzu. Współpracował z większością popularnych norweskich artystów jak Sissel Kyrkjebø Jan Eggum, Hanne Krogh i innych. By kierownikiem i dyrektorem artystycznym ponad 50 projektów. Tworzył projekty cross-over, na przykład w Szwecji i RPA. Znany jest jako eksperymentator w tworzeniu relacji z publicznością podczas swoich koncertów łącząc elementy muzyczne ze scenografią i choreografią.
Nauczyciel / wykładowca / juror
Ponad 25 lat jest wykładowcą w High School Musical Program ucząc dyrygowania, emisji głosu, ksztacenia słuchu, kompozycji i pracy z projektami. Prowadzi wiele warsztatów i seminariów dla chórów. Często zapraszany jest jako juror do konkursów.
Hannes Metze – dyrygent, skrzypek
Uczył się gry na skrzypcach u Joachima Hantzschka i Eberharda Feltza oraz dyrygentury u Olafa Kocha w Hochschule für Musik „Hanns Eisler”, berlińskiej Akademii Muzycznej. W latach 2003-2005 dyplom z dyrygentury prowadził Michał Jurowski, również w Berlinie.
Po dziesięciu latach pracy jako lider sekcji w orkiestrze berlińskiego teatru Metropol, w latach 2000-2005, Hannes Metze otrzymał kontrakt w orkiestrze Konzerthaus w Berlinie pod kierownictwem artystycznym Eliahu Inbalsa. Oprócz tego, w latach 1999-2007 był członkiem zespołu pedagogicznego w Landesjugendorchester, Państwowej Orkiestrze Młodzieży w Berlinie, pod kierownictwem Petera Gülke.
W latach 1995 – 2015 Hannes Metze był kierownikiem sekcji w uznanym na całym świecie Deutsches Kammerorchester Berlin. Trasy koncertowe zabrały go między innymi do Polski, Czech, Japonii, Chin, Korei, Rosji, Hiszpanii, Szwajcarii i USA.
Wraz z kolegami z Deutsche Oper Berlin Hannes Metze jest członkiem kwartetu smyczkowego „Mirage”.
Od 2005 roku jest członkiem kadry nauczycielskiej w gminnej szkole muzycznej Frankfurt nad Odrą. Tutaj uczy klasę skrzypiec, prowadzi sekcję smyczkową, a wraz z Maciejem Ogarkiem i Bartłomiejem Stankowiakiem tworzy kierunek artystyczny 45-letniej niemiecko-polskiej młodzieżowej orkiestry Frankfurt (Odra) – Zielona Góra.
Iwona Wiśniewska-Salamon – dyrygent chóralny, wykładowca akademicki
sekretarz festiwalu
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu gdzie w 1990r. uzyskała tytułu magistra sztuki. W latach 1990-1992 kontynuowała naukę na Podyplomowym Studium Emisji Głosu, a w okresie 1994-1996 na Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1991r. stworzyła Chór Kameralny Akademii Rolniczej (od 2009r. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie), który prowadzi do dziś. Zespół wielokrotnie był laureatem polskich i międzynarodowych konkursów i festiwali chóralnych. Od 2003r. pełni rolę konsultanta wokalnego pracującego z aktorami Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. W latach 2003-2013 wielokrotnie organizowała i zdobywała środki finansowe m.in.: w ramach programu „Młodzież” na organizację Międzynarodowych Warsztatów Chóralnych odbywających się na terenie Polski, Niemiec, Litwy, Łotwy i Danii. W 2004r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej a w 2011r. doktora habilitowanego sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2007 – 2010 pełniła funkcję koordynatora regionalnego Ogólnopolskiego Programu „Śpiewająca Polska” obejmującego działalność chórów szkolnych województwa zachodniopomorskiego. Odznaczona Brązowym Medalem „Gloria Artis” za zasługi dla kultury polskiej, Srebrnym Medalem „Za zasługi w służbie Państwa”, Medalem Uniwersytetu Szczecińskiego „SIS QUI ES – Pro Publico Bono” oraz srebrną odznaką „Gryfa Pomorskiego” przyznawaną przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Ejszyszkach na Litwie Festiwalu Pasyjnego w Szczecinie oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Tak brzmi Nowe Warpno” . W 2013 roku została wytypowana przez Urząd Miejski w Szczecinie wraz z zespołem do realizacji programu „Szczecin_z całego serca polecam AMBASADOR”.